Over materiaaltekorten en samenwerking. En toen waren we alweer in 2025 beland. Via deze weg wil ik iedereen een heel mooi nieuw jaar toewensen. Ook in dit jaar zal ik weer regelmatig blogs schrijven en patiënt ervaringen delen. Dit om het mooie vak van oedeem -en oncologiefysiotherapeut onder de aandacht te brengen.
De eerste blog van dit jaar gaat over materiaal schaarste en de kracht van samenwerken. Wat doe je als een patiënt dringend zorg nodig heeft, maar de materialen ontbreken? Helaas is dit een situatie waar ik steeds vaker mee geconfronteerd word als oedeem- en oncologiefysiotherapeut.
Na een lang weekend weg te zijn geweest open ik mijn werkagenda en zie een notitie staan dat ik iemand moet terugbellen i.v.m. het inplannen van een afspraak.
Oei, de agenda zit behoorlijk vol, hoe gaan we dit doen??? Eerst maar eens bellen en horen wat er aan de hand is….. Misschien kan het wachten tot volgende week…..
De situatie blijkt ernstig. De echtgenoot die ik aan de lijn krijg, vertelt over zijn ernstig zieke vrouw. Ze heeft niet lang meer te leven en plotseling een heel dik been gekregen. Het doet pijn, voelt erg stijf aan en begint al te lekken. Bewegen kan ze nauwelijks met deze zware benen. De Buurtzorg heeft nog niet kunnen zwachtelen, omdat de materialen niet voorradig zijn. Ondanks enorme inspanningen van de huisarts om de juiste maat zwachtels te kunnen krijgen, is het niet gelukt. Helaas horen we dat de laatste tijd steeds vaker en het leidt tot schrijnende situaties.
Mijn werkdag vordert en het zit me niet lekker. Ik heb namelijk de materialen wel liggen op de praktijk en als ik iemand verzet, zou ik vandaag nog kunnen starten. Eerst maar eens de huisarts bellen om te overleggen. Ik vertel dat ik de materialen wel heb liggen en vandaag nog kan beginnen. De huisarts is hier erg blij mee en geeft akkoord. Dan bel ik Buurtzorg om te overleggen, want als ik het zwachtelen overneem, dan is dit in feite een vorm van broodroof. Gelukkig ziet niemand het zo en is iedereen blij dat dit zo is opgelost. Einde van de werkdag bel ik aan en stap de huiskamer van mevrouw binnen. Ze heeft niet helemaal meegekregen hoe het nu gegaan is, maar is enorm blij dat ze geholpen wordt.
Misschien herken je als patiënt of als hulpverlener ook het (materiaal) tekort. Aan de ene kant wordt er veel weggegooid en als het dringend nodig is, valt het niet te krijgen. Ik volg bijvoorbeeld ‘de apotheekvandetoekomst’ op LinkedIn. Een mooi initiatief van Hanneke van Andel. Zij streeft naar een duurzame en sociale toekomst en noemt het een soort openbare bibliotheek.
Heb jij ook tips en ervaringen? Deel deze dan, zodat we van elkaar kunnen leren.
Laten we in 2025 blijven samenwerken. Samen maken we het verschil voor onze patiënten!